Partner serwisu
Drogi i autostrady

Co MIR musi poprawić pod nowym kierownictwem?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Co MIR musi poprawić pod nowym kierownictwem?
fot. Włodzimierz Włoch
„Zmiana na stanowisku Ministra Infrastruktury i Rozwoju nieco zaskoczyła rynek. Trudno dokonać jej jednoznacznej oceny – po stronie plusów zaliczyć można niepolityczny, jak się wydaje, klucz dokonania wyboru nowej Pani Minister. To pozytywna kontynuacja wcześniejszej koncepcji usunięcia z funkcji szefa resortu transportu osoby będącej czynnym politykiem” – oceniają zmiany w rządzie Jan Styliński i Rafał Bałdys z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Minister infrastruktury i rozwoju nie tylko od spraw kolei

Z drugiej strony, można mieć obawy, że silne ukierunkowanie branżowe Pani Minister Wasiak może stanowić istotną przeszkodę w podejmowaniu ważnych decyzji o szerszym zakresie i znacznej doniosłości dla budownictwa. W ostatnich latach w Polsce triumfowało niekorzystne podejście, utożsamiające rynek budowlany z infrastrukturą.

Samo budownictwa przestało być dostrzegane, zaś jego rola została sprowadzona do realizatora autostrad i kolei. Gdzie w tej układance jest miejsce dla pozostałych segmentów budownictwa – mieszkalnictwa czy budownictwa przemysłowego, które łącznie mają większy wkład w PKB niż realizacji infrastruktury, przynosząc pond 100 miliardów PKB rocznie?

Jakkolwiek infrastruktura jest ważna, to jednak spektrum problemów budownictwa jest znacznie szersze niż tylko szybka i tania realizacja kolei i dróg. Życzymy Pani Minister Wasiak aby, wbrew opiniom wielu ekspertów, nie była wyłącznie superministrem od kolei.

Kontynuatorka działań Bieńkowskiej

Odchodząca z rządu Pani Premier Bieńkowska miała odwagę podjąć ważne decyzje takie jak zmiana systemu poboru opłat na autostradach czy prace nad powołaniem pełnomocnika ministra ds. dialogu z branżą budowlaną. Zwłaszcza w tej ostatniej kwestii pozostaje jednak wciąż wiele do zrobienia, albowiem pomimo wyciszenia otwartego konfliktu pomiędzy rządem i firmami rynku budowlanego, nie udało się zbyt wiele osiągnąć.

Rola pełnomocnika ministra, wokół którego mogłaby powstać platforma rynku budowlanego, byłaby w tym względzie szczególnie ważna. Jego powołanie stanowiłoby dla obu stron szansę na porozumienie co do pryncypiów funkcjonowania nowoczesnego i prężnego rynku budowlanego w Polsce. A przy okazji powinno również umożliwić zmniejszenie konfliktogenności rządowych inwestycji publicznych. Trudno bowiem dzisiaj znaleźć firmy, które okres boomu w dużych inwestycjach rządowych zakończyły w lepszej kondycji niż ją zaczęły.

Najważniejsze wyzwania

Reasumując, w naszej ocenie przed nową Panią Minister stoją trzy główne obszary wyzwań:

1) po pierwsze jest to stworzenie dobrych warunków dla rozwoju branży budowlanej w Polsce, a zatem między innymi zracjonalizowanie działań administracji poprzez jej profesjonalizację i otwarcie na autentyczny, stały dialog z rynkiem budowlanym,

2) po drugie, jest to dokonanie rozliczenia epoki „błędów i wypaczeń”, która skutkowała ogromną wzajemną utratą zaufania, opóźnieniami w realizacji projektów i gigantycznym przerzuceniem odpowiedzialności finansowej na firmy, z których znaczna część, szacowana skromnie na ponad 10 mld zł, zakończyła się w sądach. Należałoby sprawy te uporządkować i rozpocząć nowe otwarcie, w ramach którego krajowe firmy będą miały równe szanse w starciu z nowymi konkurentami z zagranicy,

3) po trzecie wreszcie, należy stworzyć podwaliny pod nowy proinwestycyjny i proinnowacyjny system zamówień publicznych, spójny z nowymi dyrektywami zamówieniowymi. W tym względzie szczególnie istotne będzie wprowadzenie nowoczesnych, elektronicznych metod przygotowania i realizacji inwestycji, które jak dotąd są zupełnie nieznane w Polsce. Kraje rozwinięte wdrażają już od pewnego modele integrujące w ramach inwestycji publicznych projektantów, wykonawców i inwestorów. Wymaga to jednak daleko idących zmian w prawie, w tym oparcia wyboru wykonawcy na innym kryterium niż cena. Taki model z powodzeniem stosuje się w Norwegii czy Wielkiej Brytanii, a w zeszłym roku zyskał również akceptację Komisji Europejskiej.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Sejm udzielił wotum zaufania nowemu rządowi

Drogi i autostrady

Sejm udzielił wotum zaufania nowemu rządowi

Rynek Infrastruktury 01 października 2014

Kopacz zapowiedziała w expose rewolucję na kolei

Drogi i autostrady

Kopacz zapowiedziała w expose rewolucję na kolei

Edyta Wsół 01 października 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Sejm udzielił wotum zaufania nowemu rządowi

Drogi i autostrady

Sejm udzielił wotum zaufania nowemu rządowi

Rynek Infrastruktury 01 października 2014

Kopacz zapowiedziała w expose rewolucję na kolei

Drogi i autostrady

Kopacz zapowiedziała w expose rewolucję na kolei

Edyta Wsół 01 października 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5